Hoe ik dit schooljaar ga knallen

Iedere maand zet ik weer nieuwe doelen op voor mezelf. Het helpt me bij het bereiken van de dingen die ik wil bereiken. Ook in de maand september stel ik doelen op, maar deze keer zijn dat eerder doelen die ik vanaf september of eigenlijk gewoon komend schooljaar wil doen in plaats van doelen die ik in september wil bereiken. Op die manier wil ik van dit schooljaar een geweldig jaar maken. 


Blijf georganiseerd.
Vorig jaar gebeurde het wel eens dat ik tijd verloor doordat ik dingen moest zoeken omdat ik te lui was alles in de juiste map te steken. Dat wil die jaar dus vermijden. Ik ben dan ook bezig geweest met een systeem te zoeken om alles een plekje te geven, maar die heb ik natuurlijk nog niet echt kunnen uittesten, hopelijk werkt het en anders verander ik dat systeem weer doorheen het jaar. 

Schrijf alles op. 
Ik ben het type leerling dat altijd heel veel vragen heeft over leerstof, ze dan niet opschrijft, ze vergeet en er dan tijdens de examen periode achterkomt wat de vraag nu weer was en dan een heel lesuur nodig heeft om die allemaal te kunnen stellen. Dit jaar wil ik dus bij elk vak een bundeltje papieren steken waar ik vragen op kan schrijven, maar waarop ik ook ruimte vrij laat voor het antwoord. 

Doe zo veel mogelijk op voorhand.
Van mijn boekentas maken in de avond tot mijn huiswerk. Ik ben meestal diegene die altijd alles de avond van te voren gaat leren en maken, maar zoals ik hierboven al zei, ben ik ook degene die altijd veel vragen stelt en dat zorgt voor problemen. Natuurlijk kan je vragen stellen aan leerlingen uit je klas, maar vaak antwoorden die net iets te laat naar mijn zin en raak ik in paniek omdat ik dan niet alles op tijd af krijg. Wat ik nu dus wil doen is aan taken beginnen de dag dat we ze hebben gekregen en meteen plannen wanneer ik welk deeltje van de test ga leren. Ook wil ik zo veel mogelijk in de avond doen waardoor ik in de ochtend even net wat langer kan blijven liggen  of even net wat rustiger aan kan doen. 
Less is more. 
Minder bezig zijn met anderen hun mening, minder drama, minder negativiteit en minder koffie (euhm, take away koffie, ik blijf natuurlijk verslaafd aan mijn dagelijkse dosis koffie). Jullie weten ondertussen dat ik geen zin meer heb om me te laten leiden door andermans mening. Ik ben wie ik ben en daar kan niemand iets aan veranderen. Met minder koffie bedoel ik dan gewoon de dat ik niet meer bijna  dagelijks de Mirlo's binnen wil stappen voor een koffie op weg naar de bus. De tijd die ik daar sta te verdoen kan ik net zo goed gebruiken om meteen naar de bus te gaan en thuis koffie te drinken waar ik dan ook geen 3€ voor betaal en die kan ik dan weer drinken terwijl ik iets nuttig doe. Ook is dit gewoon iets beter voor de portemonnee. 

Gebruik het nuttig. 
Ik wil mijn tijd dit jaar nuttig gebruiken. De tijd die ik spendeer in de bus wil ik bijvoorbeeld gebruiken om te lezen en studie uren om al een deel van mijn huiswerk te maken en om te studeren. Zo heb ik thuis meer tijd om aan mijn blogs te werken.

En dit was zo een beetje wat ik vanaf nu wil gaan doen en wat ik hopelijk lang ga volhouden. 

Hoe gaan jullie van dit schooljaar het beste maken? 

2 opmerkingen